Klimathotet växer och de dramatiska konsekvenserna av klimatförändringarna gör sig alltmer påminda. Extremare väder, smältande isar i polerna, översvämningar, torka som leder till hungersnöd i stora delar av världen och en omfattande koralldöd är några av konsekvenserna. Att inte idag ta ansvar för klimathotet innebär att tänka kortsiktigt, girigt och inte bry sig om vilken värld man lämnar efter till kommande generationer.För Sveriges alla researrangörer finns det idag verktyg för att minska de utsläpp som flygresorna orsakar.
Mitt företag Via Latina, kommer bara i år att neutralisera utsläppen av koldioxid med ca 150 ton genom ett samarbete med den brittiska miljöfonden Climate Care. Det innebär att Via Latina i alla resor lägger in en avgift för att minska utsläppen av koldioxid i samma utsträckning som flygresan orsakar. För resmålen i Karibien, Panama och Colombia innebär det ca 2,6- 3 ton per passagerare.
Avgiften används för att ersätta fossila bränslen med förnybar energi och energieffektiviseringar i fattiga länder. I Honduras, Mexiko och Madagaskar har energisnåla vedugnar förbättrat både levnadsstandarden och hälsan för tusentals familjer. I Kazakstan och på Marshallöarna har man lyckats minska förbrukningen av kol och dieselolja genom ett system för att distribuera lågenergilampor. I Indien har Climate Cares insatser bidragit till byggande av vindkraftverk och hundratusentals fotdrivna bevattningspumpar. Detta visar att det är fullt möjligt att som resenär både neutralisera sin klimatpåverkan och bidra till sociala insatser i utvecklingsländer.
De svenska researrangörerna täljer nu guld på att sälja billiga resor ut till världen. Men man måste ställa sig frågan om det är etiskt försvarbart och sälja en produkt som lämnar över en förstörd värld till kommande generationer. Några arrangörer börjar se att deras verksamhet inte är moraliskt eller etiskt försvarbart och har därför börjat erbjuda sina kunder att frivilligt och separat betala en avgift för att klimatneutralisera sin resa. Men är det verkligen rimligt? Varför ska det vara möjligt att välja om man ytterligare vill försämra livsvillkoren för de fattiga människor som redan idag drabbas hårdast av klimatförändringarna?
Tyvärr kan vi inte hoppas på EU:s kommande miljöavgift för flyget. Förslaget är ett beställningsjobb från flygindustrin, med en låg avgift som ger en tveksam effekt. Att EU:s resurser sedan skulle användas effektivt för att minska utsläppen på det sätt som Climate Care gör är inte heller troligt.Via Latina har som första researrangör i Sverige klimatneutraliserat flygresorna. Självfallet borde fler researrangörer kunna göra samma sak. Vi behöver komma bort från kortsiktigt profitmaximering som bygger på att någon annan, någon annanstans i världen, får betala konsekvenserna för flygandet och klimatförändringarna det orsakar. Alla som älskar att resa, upptäcka och uppleva fantastiska platser runt om på vår jord kommer att kräva ett grönare resande.
Mitt företag Via Latina, kommer bara i år att neutralisera utsläppen av koldioxid med ca 150 ton genom ett samarbete med den brittiska miljöfonden Climate Care. Det innebär att Via Latina i alla resor lägger in en avgift för att minska utsläppen av koldioxid i samma utsträckning som flygresan orsakar. För resmålen i Karibien, Panama och Colombia innebär det ca 2,6- 3 ton per passagerare.
Avgiften används för att ersätta fossila bränslen med förnybar energi och energieffektiviseringar i fattiga länder. I Honduras, Mexiko och Madagaskar har energisnåla vedugnar förbättrat både levnadsstandarden och hälsan för tusentals familjer. I Kazakstan och på Marshallöarna har man lyckats minska förbrukningen av kol och dieselolja genom ett system för att distribuera lågenergilampor. I Indien har Climate Cares insatser bidragit till byggande av vindkraftverk och hundratusentals fotdrivna bevattningspumpar. Detta visar att det är fullt möjligt att som resenär både neutralisera sin klimatpåverkan och bidra till sociala insatser i utvecklingsländer.
De svenska researrangörerna täljer nu guld på att sälja billiga resor ut till världen. Men man måste ställa sig frågan om det är etiskt försvarbart och sälja en produkt som lämnar över en förstörd värld till kommande generationer. Några arrangörer börjar se att deras verksamhet inte är moraliskt eller etiskt försvarbart och har därför börjat erbjuda sina kunder att frivilligt och separat betala en avgift för att klimatneutralisera sin resa. Men är det verkligen rimligt? Varför ska det vara möjligt att välja om man ytterligare vill försämra livsvillkoren för de fattiga människor som redan idag drabbas hårdast av klimatförändringarna?
Tyvärr kan vi inte hoppas på EU:s kommande miljöavgift för flyget. Förslaget är ett beställningsjobb från flygindustrin, med en låg avgift som ger en tveksam effekt. Att EU:s resurser sedan skulle användas effektivt för att minska utsläppen på det sätt som Climate Care gör är inte heller troligt.Via Latina har som första researrangör i Sverige klimatneutraliserat flygresorna. Självfallet borde fler researrangörer kunna göra samma sak. Vi behöver komma bort från kortsiktigt profitmaximering som bygger på att någon annan, någon annanstans i världen, får betala konsekvenserna för flygandet och klimatförändringarna det orsakar. Alla som älskar att resa, upptäcka och uppleva fantastiska platser runt om på vår jord kommer att kräva ett grönare resande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar